donderdag 20 november 2014

De Targetwet, of hoe een supermarkt het verkeer regelt.

Ik noem het de Targetwet, omdat ik onlangs deze bijzonderheid voor het eerst meemaakte aan Target. Target is een soort hypermarkt waar je bijna alles kan kopen. Als je naar Amerikaanse tv-series kijkt hoor je hen soms zeggen dat ze iets in Target gaan kopen. Geen idee hoe ze dat in de ondertitels vertalen maar bij deze weet je dat het een hypermarkt is. Goed, ik zat dus achter het stuur, reed net voorbij Target, en riep luidop 'De max!'.

Wat was er dan gebeurd? Wel, de verkeerslichten werkten niet meer. En het verkeer was een drukte van jewelste. Ook al was het een weekdag en geen spitsuur. Maar niet verwonderd, Chicago is een ramp wat verkeer betreft. Wij verdubbelen dan ook steevast de aankomsttijd die onze gps-dame initieel aangaf.

Goed, de verkeerslichten werkten dus niet. En ik stond op een hoofdweg aan te schuiven. Het verkeerslicht, dat nu oranje knipperde, dient aan dat kruispunt enkel en alleen om de klanten van Target van de parking op de hoofdweg door te laten. Zonder verkeerslichten zou niemand ooit links kunnen afslaan. Tenzij s ’nachts misschien, maar deze Target sluit om 22u. Vandaar dus de verkeerslichten, speciaal voor Target-klanten. Maar bon, oranje geknipper dus. In België zou de hoofdweg voorrang behouden. De Targetklanten zouden met wat geluk rechts kunnen invoegen als een vriendelijke bestuurder hen zou doorlaten. Maar links zou in België niet lukken. Een waaghals zou voor een volledige verkeersopstopping zorgen. Ik zie het al voor mij, daar achter het stuur aan het Target-verkeersknooppunt; een dappere Belgische bestuurder die twee van de vier baanvakken blokkeert, een hoop getoeter en gevloek teweeg brengt en wellicht zelf nog even natrilt van het avontuur.

Maar wat gebeurt er hier?
Blijkbaar geldt de ‘Stop all way’-regel als de verkeerslichten niet werken!
Een regel die we in Europa niet kennen. ‘Stop all way’ wil zeggen dat iedereen volledig moet stoppen. De eerste bestuurder die aan de witte streep stopt mag als eerste verder rijden. Het is een beetje een bizarre regel die je aan bijna elk kruispunt moet toepassen in residentiële straten. Je moet dus stoppen, terwijl je in de verste verte niemand ziet aankomen. Maar goed, een zeer efficiënte regel aan het Target-kruispunt. Op de vier baanvakken en de Target zijstraat stoppen de auto’s één-voor-één. Ze laten een Target-auto invoegen om vervolgens met vier auto’s gewoon rechtdoor te rijden (tenzij één van die vier auto’s de pinkers op heeft staan om in Target te gaan shoppen). En dat werkt zo prima dat ik dus ‘De max!’ uitriep achter het stuur.

En bij deze moet ik mijn mening over de (stomme) ‘Stop all way’-regel misschien wel bijstellen. Vandaar;

de ‘Stop all way’-regel minpunten:

  • je verliest telkens een paar seconden ten opzichte van de voorrang-aan-rechtsregel door te stoppen wanneer er werkelijk niemand in de buurt is,
  • je remt voortdurend wat voor behoorlijk vervuilende uitlaatgassen zorgt,

de ‘Stop all way’-regel pluspunten:

  • je gaat er zo traag van rijden (het volgende kruispunt is niet ver weg) dat je voor weinig geluidsoverlast zorgt bij de inwoners,
  • voetgangers kunnen veilig oversteken omdat ze zeker weten dat de aankomende auto zal stoppen,
  • het is telkens duidelijk wie eerst mag doorrijden (bij gelijke aankomst aan de witte streep geldt de voorrang-aan-rechts regel) zodat je geen België-situaties krijgt waarin een bestuurder niet snel genoeg zijn voorrang neemt en die bijgevolg verliest (niet volgens de wet, wel volgens de gehaaste bestuurders),
  • de Targetregeltoepassing zorgt voor een stressvrij gevoel bij druk verkeer en vermijdt verkeerschaos.

Meer plus- dan minpunten dus, die ‘Stop all way’-regel. En als bestuurder was het happINEss troef, zo gezwind en hoffelijk de Target supermarkt voorbij rijden.



2 opmerkingen:

  1. I want to point out that a flashing yellow is actually equivalent to a yield sign, meaning if there is no one at the intersection, you can blaze through the light. Since it was high traffic it worked like a flashing red anyways (which is an all-way stop).

    It is one of the finer points of traffic laws that I always assume other drivers don't know about (just to be safe!). I've actually thought about the differences between Belgium and US traffic laws a lot, and have determined that I could never drive in Belgium given the right-priority rules.

    Be safe driving!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hey Valérie, great to know. Thanks a lot!
    (btw there was nothing about flashing lights in the Illinois driving-manual, there should have been!)

    BeantwoordenVerwijderen

Ik kijk uit naar je reactie