vrijdag 2 januari 2015

Hoeveel groenten is Europa wel niet vergeten?

Veel. Want de keuze aan groenten in de V.S. is enorm.
De groenten-en fruitafdeling in de supermarkt bestaat uit twee delen: de conventionele teelt en de biologische teelt. Beide hebben hetzelfde aanbod. Beide hebben zo'n grappige watersproeier die telkens opspringt als je net je hand rond een romeinse sla legt. Altijd even gillen hoor.

En zo veel vergeten groenten!
Het is te zeggen, naar verluidt werden deze groenten nooit vergeten in de V.S. en zijn het dus helemaal geen vergeten groenten. Maar in België vallen ze wel onder die categorie. De pastinaak, koolrabi, boerenkool en snijbiet zijn hier nooit een uitgestorven of bedreigde soort geweest. Je ziet het eraan, want ze regeren het groenteschap. Samen met heel wat vriendjes die ik niet ken. En die wil ik allemaal wel eens uitproberen.



Elke week probeer ik een nieuwe groente mee te brengen. En ondertussen heb ik ook al geleerd een foto te nemen van de naam van die groente. Want zie je jezelf daar al staan, thuis, met een groente waarvan je geen flauw idee hebt hoe die klaar te maken en op het internet barst het van de recepten maar je weet niet hoe te zoeken. Ik spreek uit ervaring.

Een tweede voordeel van het nemen van een foto is bij het afrekenen aan de kassa. In de V.S. worden de groenten nog gewogen aan de kassa. Ooit gebeurde dat in onze Delhaize in België ook, maar dat was ik al lang vergeten. Hier vergeet de kassier wel dikwijls de naam van al die vergeten groenten. En dan spiek ik snel op de foto op mijn gsm. Dat helpt dus dubbel. En als je het niet weet? Geen "meneer Verstraeten, kassa 4" en dan de rij ophouden tot meneer Verstraeten komt zeggen welke van de tien pompoensoorten de deze weeral is. Nee, klant is koning, die wil je niet het schaamrood op de wangen laten krijgen door de lelijke blikken van de wachtende klanten. De kassier geeft je de vergeten groente gewoon gratis! Een kadootje! En iedereen happy!

spaghetti squash, acorn squash, butternut squash

spaghettti squash wordt spaghetti


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Ik kijk uit naar je reactie