woensdag 18 maart 2015

Iets nieuws beleven is een belangrijk onderdeel voor HappINEss

Iets nieuws beleven is niet moeilijk als je in een nieuwe stad woont. 
En Chicago is volgens mij een never-ending discovery.
Er zijn nog zo veel buurten, zo veel musea, zo veel evenementen en zoveel restaurants in Chicago te ontdekken. En dan hebben we de staat Illinois ook nog, en de buurstaten, en het hele land en bij uitbreiding heel Noord- en Centraal - Amerika. Oh boy, eerlijk? De keuze is ook wel wat overweldigend. En ik ben nu eenmaal in zo veel geïnteresseerd, dat ik er ook wel eens keuzestress van krijg. Een luxeprobleem, ik weet het.

Maar goed, de eerste keer iets doen is natuurlijk het leukst. Dan is het happINEss moment het grootst. De eerste keer iets nieuws beleven zorgt voor opwinding, vertraging en verrijking.

Neem nu Saint Patricks Day.

Het is me een raadsel waarom het zo’n groots evenement is in Chicago (slechts 7.6% van de bevolking heeft Ierse roots) maar ik wilde het uiteraard wel eens meemaken.


In Chicago kleurt de rivier groen!

Echt waar!
Om 9u 30 worden er kilogrammen oranje vloeistof in de rivier gegoten. En die zorgen voor een knalgroene kleur gedurende zes uur.
In 1962 controleerden loodgieters het water in de Chicago rivier op vervuiling, en dat deden ze met een oranje vloeistof. Toen ze merkten dat de rivier hierdoor knalgroen ging kleuren, kwamen ze op het idee om een groot stuk van de rivier te kleuren ter ere van Saint Patricks Day. Al meer dan 50 jaar sponsort de vereniging voor loodgieters dit jaarlijkse evenement. En belangrijk : de vloeistof is volledig onschadelijk voor het milieu.




In Chicago loopt iedereen mee in de Parade, lijkt het wel!

Drie uur lang wandelt er een optocht van scholieren en verenigingen door Grand Park. Allemaal zijn ze groen gekleed en vertegenwoordigen een of andere Ierse link. Politiekers lopen ook wel eens mee in deze stoet. Het lijkt wel of de toeschouwers er enkel staan om hun familieleden toe te juichen die in de stoet lopen. Ofwel begrijp ik nog niet goed wat de bedoeling is van deze groots gepromote parade… Geef mij maar Aalst carnaval, veel leuker om naar te kijken.
Gelukkig was ik in het gezellige gezelschap van Kate, mijn Amerikaanse Meetup-kennis.


In Chicago is 1 op 2 groen gekleed!

Leuk om zien, al die groene mensen. Ik vermoed dat er al wat alcohol aan te pas was gekomen want heel wat mensen liepen met blote armen rond, op deze zonnige maar toch nog frisse winterdag. Ik nam de beslissing om met de bus terug huiswaarts te keren in plaats van de trein. We kwamen vast te zitten.
De politie probeerde hopeloos het verkeer te regelen, maar iedereen wilde de Ierse pubs binnen en de straat werd bijgevolg mee tot ‘rij’ omgevormd. We zijn er toch doorgeraakt.



Ik ben blij dat ik geweest ben en voor de groene rivier ga ik zeker volgend jaar terug.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Ik kijk uit naar je reactie