woensdag 11 maart 2015

Vijf maanden Chicago-winter overleven...

We waren gewaarschuwd.
We waren voorbereid.
Toch had ik diep vanbinnen wat schrik voor wat ons te wachten stond.
Maar het werd een happy ervaring!

Mijn persoonlijke tips tegen de:

1/ erg koude Chicago winter

In de maanden december, januari en februari blijven de temperaturen onder het vriespunt. Zolang het boven de -10° Celsius gevoelstemperatuur is blijft het doenbaar.  Maar je kan een paar weken rekenen op gevoelstemperaturen rond -20° Celsius waar Chicago verandert in Chi-beria. Zo veel mogelijk binnen blijven is dan de boodschap, voor je eigen goed.

De tips:

  • Vergeet stijl, kies voor comfort!
    De drie koudste maanden liep ik buiten non-stop rond in sneeuwlaarzen, een donsjas en een muts op mijn hoofd. Mijn leren laarsjes en mijn paarse wollen jas kwamen niet van pas. Mijn kapsel dat wild hoort te zijn lag er maar saai bij. Geen winters rokje of kleedje werd gedragen. Maar het was wel mijn eerste winter ooit dat ik kan zeggen dat ik nooit koud gehad heb. Nooit! Dankzij de Sorel-laarzen had ik warme voeten, het thermisch ondergoed een warm lichaam, mijn bivakmuts een warme neus en laagjes-laagjes-laagjes deden wonderen.
  • De Pedway zijn hier niet voor niks!
    In centrum Chicago kan je kilometers ondergronds afleggen. Je wandelt door de kelders van de openbare gebouwen, via de ondergrondse treinstations naar foodcourtyards. Zo kan mijn wederhelft een traject afleggen van vijf minuten, vanaf zijn ondergrondse treinstop tot de bovengrondse uitgang, vijftig meter voor zijn kantoor.  Handig bij -20°c en wellicht ook bij +30°c.
  • Lang leve de antieke radiatoren!
    Ik heb het nog nooit zo warm binnen gehad. Onze gietijzeren zilverkleurige radiatoren met bloemenmotief worden gloeiend heet. De eigenaar beslist wanneer de verwarming aangaat (toch een paar weken wat frisjes geweest) en weer uit gaat (ik ben benieuwd wanneer de radiatoren stoppen met fluiten). 


2/ erg droge Chicago winter

De zomers in Chicago zijn vochtig. De winters zijn droog.
De crèmekes die je in de zomer niet nodig hebt, heb je dubbel nodig in de winter.

De tips:

  • Hou de pot Vaseline paraat!
    Een wondermiddel tegen kloofjes op plaatsen waar je nooit van dacht het te mogen meemaken. En je blinkt dan ook nog mooi erna. Perfect, toch?!
  • Drinken, drinken, drinken maar! Water en thee.
  • Een zonnebril werkt heel goed om je ogen te beschermen tegen de wind. En het is wel leuk te doen alsof je een diva bent op een zonnige, ijskoude dag. En natuurlijk ook oogdruppeltjes tegen de droge oogjes.
  • Tegen de statische elektriciteit heb ik nog geen trucje gevonden….tips welkom!


3/ erg lange Chicago winter

De winter in Chicago duurt van november tot en met maart en wordt voorafgegaan door een superkorte herfst en naar het schijnt gevolgd door een superkorte lente waarin de Chicagoezen ontwaken uit hun winterslaap.

De tips:


  • Ga buiten als het licht is!
    Op de kortste dag van het jaar hebben wij in Chicago 1uur en 16 minuten meer licht dan in België. Op de langste dag 1u16 minder uiteraard. Dat extra licht lijkt wel te compenseren voor de lange duur van de winter.
  • Ga buiten als de zon schijnt!
    Er zijn opmerkelijk veel meer zonnige dagen in Chicago dan in België. In de winter zeker een paar dagen per week. En vitamine D werkt positief op het gemoed.
  • Las een warme pauze in!
    In Florida bijvoorbeeld. Of Mexico. Alle twee uitgeprobeerd en alle twee perfect om wat op te warmen. Het is juist even opletten als je terugkomt en je thermostaat 50°C verschil moet opvangen. Hopelijk geraken we volgende winter in…. Hawaï.
  • Verwen jezelf met Chai Latte’s!
    Of met warme chocomelk of Chai coffee kan natuurlijk ook. Probeer ze in elk cafeetje uit!
  • Buiten bewegen in de winter, het kan!
    Ga eens kijken hoe Lake Michigan erbij ligt na een sneeuwstorm of koudegolf! Ik kan alleen maar zeggen dat ik elke keer opnieuw vreugdesprongetjes maakte (soms vanbinnen want springen met 3 lagen kleding aan is niet zo evident) en blij was deze winterwonderen te mogen meemaken.
    De beste verwennerij voor schaatsliefhebbers is ijsschaatsen in openlucht. Het is wel zoeken naar een droge dag zonder ijskoude wind om ten volle te kunnen genieten.
    En joggen kan ook in de winter. De wederhelft schafte zich winter-loopschoenen en winter-loopkledij aan en rende door de sneeuw.
  • Bezoek alle musea die er zijn!
    Een lichtjes onmogelijke opdracht maar in de winter zijn heel wat musea gratis voor Illinois inwoners. Een reden om uit je veilige, warme thuiscocon te komen.
  • Lekker binnen blijven mag ook natuurlijk!
    Met warme badjes, Biscoff-koekjes (Lotus speculaas is wat te moeilijk om uit te spreken voor Amerikanen, Biscoff daarentegen ligt mij dan weer wat moeilijk in de mond), avondeten om 17u en het bodemloze serie-aanbod op Netflix. 


Al bij al, viel mijn eerste winter in Chicago zeer goed mee!
Ik zou zelfs durven zeggen: geef mij maar een winter die vijf maanden duurt, ijskoud is, vol sneeuw ligt en vele zonnige dagen telt boven de miezerige, grijze, zachte winter in België.

Het was absoluut een happINEss winter!

1 opmerking:

Ik kijk uit naar je reactie