zondag 5 april 2015

Toeval bestaat niet

Wat vinden jullie van het volgende verhaal? Toeval of niet?
Ik had een kaartje gewonnen voor het Europese filmfestival in Chicago. Een filmfestival dat 30 dagen duurt en waar er dagelijks verschillende filmvoorstellingen zijn. Ik was wat aan het snuisteren in het programma-aanbod online, maar het was me veel te overweldigend en alle films leken leuk. Dus ik liet het even links liggen.

Nu bleek mijn vriendin Leentje ook een ticketje gewonnen te hebben en we prikken samen een datum zonder te kijken welke film ze spelen. De dag voor onze filmdate laat Leentje weten dat ze niet kan en beslis ik alleen te gaan. Tenslotte stond de rest van mijn week al vrij vol gepland.

Een paar uurtjes voor vertrek kijk ik online waar de filmzaal juist is en welke film ze eigenlijk spelen. Ik blijk keuze te hebben uit twee films: een Deense Science Fiction film (niet mijn genre) en een Belgische documentaire film over Ivoorkust. Euheu?! Ik word al lichtjes opgewonden vanwege de link met België, jullie welgekend, en de link met Ivoorkust, waar mijn papa gewoond heeft.
Soit, ik ga dus naar de film 'N – the Madness of Reason'.




Een pareltje van een film! De volledige 102 minuten zat ik in de flow van het verhaal, met afwisselend gevoelens van warmte en van koude, van geluk en van verdriet. Diegenen die Afrika kennen, begrijpen wat ik bedoel en aan hen kan ik deze film echt aanraden.

Nog een beetje van mijn melk vanwege de intensiteit van deze film blader ik op de trein door het filmfestivalkrantje dat ik bij het buitengaan had meegenomen.
Wat ontdek ik? Gedurende de 30 dagen  van het filmfestival werd maar 2 keer een Belgische film gespeeld! En ik zat, per toeval, in deze voorstelling?!

Ik mail mijn broer Jeroen die filmregisseur is, en vraag hem of hij toevallig de producent van deze film, Peter Krüger, kent. Ik dacht nog, ‘de kans is reëel want de Vlaamse filmwereld is niet groot, maar langs de andere kant woont Jeroen toch ook al elf jaar in Azië.’
En wat dacht je? Natuurlijk kent hij Peter Krüger!

En zo hadden we even een wereldwijd familiemomentje dankzij de Belg Peter Krüger. Ik was toevallig (of niet?) in Chicago in een film terecht gekomen van een Belgische filmdirecteur die mijn broer in Japan goed kent, over het land Ivoorkust waar mijn papa nog had gewoond.

Ik geloof ondertussen niet meer in toeval. Zeker nu ik in Chicago woon, en mijn dagen stressvrij zijn, maak ik dit soort verhalen wekelijks mee. En ik krijg er telkens meer happINEss van.

2 opmerkingen:

  1. :-)
    Op tijd anti religie pillekes pakken hee Ine!
    Verder ben ik gezond jaloers op Europees filmfestival, maar anderzijds woon ik al in Europa. (denk denk geeuw)
    Film klinkt de moeite!
    Verder maak ik me ook wel schuldig aan het denken aan niet toevalligheden.
    Keep up the good work and see ya!
    (sorry 4am en niet helemáál wakker)




    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hey Ronny, waarom al niet helemaal wakker om 4u? hihi
    (ps: die anti religie pillekes zijn niet nodig ze, als atheist (ontdoopt, remember?) probeer ik de boedhistische levenswijze te volgen (is geen religie, remember?). En die niet toevalligheden, ja dat noemen we het 'universum' zonder te weten wat het eigenlijk precies is (en voorlopig ook nog geen religie, ;-))

    BeantwoordenVerwijderen

Ik kijk uit naar je reactie