dinsdag 12 mei 2015

The Whole Foods Experience

Vorige week opende mijn favoriete supermarkt een vestiging op 1.5km van ons deur. En dat is pure happINEss. Want shoppen in Whole Foods is als shoppen in het paradijs.

Whole Foods’ aanbod is ‘gezond’. Meer dan de helft van het aanbod is biologisch, veel is lokaal en seizoensgebonden en ze vermijden kunstmatige kleur-en smaakstoffen. Bovendien steunen ze lokale en internationale goede doelen.

In 21 stappen gebeurt er dit:

  1. Vrolijke bloemenboeketjes vragen om mijn aandacht. En ik steun er 220 boerenfamilies mee in Ecuador.
  2. De Juice bar zegt me dat ik nood hebt aan wat vitaminen. Ik betaal 5$ voor een sapje met bieten, bosbessen, wortelen, appels, bananen en appelsap en krijg er een gratis gesprekje bij over fietsen (blijkbaar kopen alle fietsers een sapje).
  3. De vergeten groenten liggen ostentatief vooraan. Ik vergeet ze niet. Nu nog opzoeken wat ik met een ‘watermelon radish’ moet aanvangen.


  4. Vier maalmolens vertellen me dat ik mijn eigen pindakaas en amandelpasta kan maken. Dat onthoud ik voor volgende keer (ik ben zot op amandelpasta).

  5. Even mijn voorraadkast aanvullen met granen, rijst, bonen en noten. Ik kies zelf de hoeveelheid en hou dus de verpakking minimaal.

  6. De kaasafdeling herbergt ook een verse pastashop waar je ter plaatse de twee mag combineren en opslurpen aan de pastatoog met een glaasje wijn. Ik hou het bij een gesprekje met baardmans maar weet al wie hier niet aan de verleiding gaat kunnen weerstaan. 

  7. Een olijfje of twintig wil graag in mijn potje terecht komen.
  8. Het vlees en de vis ziet er heel gelukkig uit. En proeft hemels weet ik uit ervaring. Er staat mooi vermeld wat er in de 20 soorten bereide rundsworsten zit. Ik vraag de verkoper wat hij het lekkerst vindt.
  9. Ik probeer vervolgens vooral niet om 900 soorten bier in een mix & match 6-pack te krijgen. Iemand anders mag dat uitproberen. Misschien best een timer op zetten?


  10. De 20 rayons en koelvakken laat ik links liggen want mijn portemonnee begint tegen te pruttelen.
  11. Maar olalaa, dan kom ik aan de serie ‘bars’. Oh My God. Eerst de bakkerij met patékes die verdacht goed lijken op Belgische patékes en waar er dan ook nog eens vijf (!) gebakjes zijn voor lactose-intolerante mensen als mezelf. Mmm, volgende keer!

  12. Een apart toogje blijkt internationale koekjes te hebben van 1980. Eheum?

  13. Vervolgens ligt er allerlei lekkers in de deli-traiteurtoog.

  14. Gevolgd door de sushi-bar waar twee mannen in een snel tempo staan te werken (want het is bijna lunch-tijd).

  15. De vijf soorten noedels zal ik later eens uitproberen, in vijf keer wel te verstaan.

  16. Dit blijkt de eerste Whole Foods in de Midwest te zijn met een wood-fired-grill die gebruikt wordt om een kipje op klaar te maken. Dit wordt het voor lunch. Ik kies voor een kipje op chermoula-wijze. Voor 9$ mag daar al wel een bio-patatje bij en gegrilde groenten. Helaas niet op een bordje maar in een meeneem en afbreekbare kartonnen doos.

  17. De pizza-oven draait op volle toeren.
  18. En zoals in elke supermarkt zijn er hier ook warme en koude buffetten waar je naar believen uit mag scheppen. Je betaalt per gewicht. Mijn kipje heeft al groentjes dus ik laat het buffet aan mij voorbij gaan.
  19. Het café biedt biologische koffie en thee aan.
  20. En verrassing, er is een echt café met artisanale bieren en cocktails. Binnenkort zijn er gratis proeverijen als start van de Chicago Craft Beer week. Ik vertel het door.

  21. En dan de kassa…. daar komt het prijskaartje; het enige nadeel aan de Whole Foods. Maar ik maak het mezelf gemakkelijk. In deze supermarkt is er te veel keuze en het is te duur. Dus kijk ik enkel naar wat in reclame staat en dat koop ik dan. Snel en goedkoop. En dan kan ik mijn 0.30$ voor het gebruik van mijn eigen boodschappentassen doneren aan een goed doel in onze buurt, samen met een deel van de opbrengst van deze Edgewater supermarkt.
Verder zijn er geen folders in onze Whole Foods maar moet je de coupons die je wil gebruiken zelf afprinten. Op de vloer schilderen ze de aanbiedingen. Het was er behoorlijk druk tijdens lunchtijd, hoewel er helemaal geen kantoren in Edgewater zijn. En niet te vergeten, het personeel is on-ge-loof-lijk vriendelijk en is, dit totaal ter zijde, fan van tattoos en piercings.


Bon, nu de Whole Foods op 1.5km van mijn deur geopend is heb ik een plan van aanpak nodig. Mezelf een budget op leggen? Een limiet stellen op klaargemaakte voeding? Wat zou jij doen?


(ps: Er is er hier in Chicago nog eentje fan van Whole Foods... en zij is er al aan verslaafd)

3 opmerkingen:

  1. Oh boykes, ik ga 5 kg zwaarder wegen als ik terugkom na de trip ;o)

    Wel ja, ik heb hetzelfde probleem nu er een Dille & Kamille op 1,5 km van mij opengegaan is. Mijn plan van aanpak: er alleen heen gaan als je weet wat voor specifieks je nodig hebt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Klinkt geweldig!
    Ik ben wel benieuwd naar die amandelpasta?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De zelf gemalen amadelpasta is the best!
      Ik breng je een potje mee de volgende keer dat ik naar Belgie kom (weliswaar een voorverpakt potje)

      Verwijderen

Ik kijk uit naar je reactie