woensdag 6 mei 2015

Waar krijg je een stijve nek van in Chicago?

Juist ja, van de architectuur.

Waar wij wonen, zijn de bomen hoger dan de gebouwen. Echt iets voor mij! Dus ben ik ook telkens verwonderd over de wolkenkrabbers in centrum Chicago. Ik voel me dan, met plezier, klein.

Als je steeds omhoog kijkt en je wilt niet tegen de mensen op botsen is het veiliger om in een boot te zitten op de Chicago River. In de vijf wintermaanden varen de boten niet dus het was wachten op onze eerste bezoekers in april om samen aan deze topattractie deel te nemen. We kozen voor de Chicago Architecture Foundation River Cruise, ‘Chicago’s best tour’ volgens Tripadvisor, met vrijwillige begeleiding van architectuur studenten.



Met muts en handschoenen aan, en ook met zonnebril en zonnecrème op, zaten we op het bovendek. Het was een prachtige dag, fris maar droog. De vrijwilliger bleek 40 jaar ouder te zijn dan verwacht, een gepensioneerde docent. Maar wat kon die man goed vertellen. Gedurende 90 minuten kregen we non-stop boeiende informatie over de gebouwen langs de Chicago River.

Ik onthul hier een paar leuke weetjes:

In Marina City, ook gekend als de maiskolven, zijn de lagere verdiepingen parkings, de hogere verdiepingen appartementen. De bewoners durven er niet zelf parkeren uit schrik om naar beneden te donderen (de achterwand is gewoon open). Dus de parking werd een valet parking, waar een parkingjongen de wagens parkeert en weer ophaalt.




In Jewelers’ Building (groen ingepakt dak) reden de juweliers met de auto binnen tot onder de lift, de lift nam hen met auto en al mee naar boven en ze parkeerden de wagen in hun kantoor. Kwestie van de maffia en de bendes te vlug af te zijn, met een koffer vol juwelen.




Op dit gebouw kan je jezelf situeren op de Chicago Rivier. De rode blok doet me denken aan het Google Maps symbool.


Het groene glas is zo gevormd dat het weerspiegelt zoals water kan weerspiegelen. Je ziet dan ook de gebouwen aan de overkant van de rivier in het glas reflecteren.



_ _ _

Exact 37 jaar geleden zaten mijn ouders en ik voor de eerste keer op deze boot en toen stond er, naar schatting, slechts 1/3 van de gebouwen. ‘Binnen 10 jaar ziet het landschap er weer heel anders uit,’ volgens de gids. Plan deze boottocht in bij het begin van een bezoek aan Chicago en je herkent gedurende de rest van jouw tijd deze wolkenkrabbers en dat is best wel leuk natuurlijk. Kies voor een vroege of late boottocht op de dag om overbelichte foto’s te vermijden en koop tickets vooraf (zeker in het weekend). Deze maatschappij geeft zelden kortingen behalve in het voorjaar voor tochten op maandag en dinsdag.

De moeite waard dus!
En ik ga gewoon wéér mee met onze volgende bezoekers!

(ps: meer architectuur op blogpost 'architectuur in Chicago, 30 dagen lang')

3 opmerkingen:

  1. Olraait beejbie! Toevoegen aan The Green Mill, de Whole Foods Experience, het meer, en de cocktails op de bovenverdieping!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De ideale Klara-planning ligt al klaar voor volgend jaar (en dat rijmt)

      Verwijderen
  2. Altijd weer anders, en altijd weer interessant!

    BeantwoordenVerwijderen

Ik kijk uit naar je reactie