woensdag 29 juli 2015

Mijn 10 favorieten in Chicago

1.       Wandelen aan Lake Michigan

Mijn persoonlijke nummer één. Of het nu zomer of winter is, twee à drie keer per week wandel ik aan het meer, met uitzondering van temperaturen kouder dan -10°c. Ik hou van de steeds veranderende appelblauwzeegroene kleur, de gezonde lucht en de stilte in mijn hoofd. En in de zomer werk ik een beetje in de schaduw van een boom, picknick ik er met mijn vriend en baad mijn voeten in het koude water.
 


 

(Mijn wandelroute: van Foster Beach zuid naar het natuurreservaat van Montrose Beach of Noord naar Loyola Beach.)


2.       Picknicken in het Jay Pritzker Pavilion luisterend naar een gratis optreden

en ervoor even staren naar the Cloud Gate (aka the Bean), het leukste kunstwerk van Chicago



(Millennium Park is mijn favoriete park ter wereld met Cloud Gate, the Crown Fountain, Lurie Garden, Jay Pritzker Pavillion en the PB Bridge)

3.       Yoga op het strand om 6u s’ochtends

Om 5.45 spring ik op mijn fiets op en rijd langs het meer naar Montrose Beach voor een sessie ochtendyoga . Rustig ontwaken met de opkomende zon in je gezicht en licht kabbelend water voor je. Vol energie, goedgezind voor de rest van de dag en me een vreselijke bofkont voelend fiets ik terug naar huis. Om 7u lijkt Chicago wakker te zijn; honden worden uitgelaten, er wordt aan tai-chi gedaan, gejogd, gefietst richting werk…

(Van juni tot september met Nature Yoga on the Beach, met lessen om 6u, 9u, 18.30pm)

4.       Majestueuze bomen in de residentiële straten

Inclusief groene voortuintjes en guerrilla bloemenperkjes op de hoek van elke straat. En dan mag ik de zotte eekhoorns, de knalrode cardinals en de vuurvliegjes niet vergeten die me instant happy maken.



5.       De privé uitgebate restaurants en winkels in Andersonville

Voor een Europeaan is het extra fijn om niet naar ketens te moeten gaan. De designerswinkeltjes en gezellige restaurants in onze wijk maken dan ook dat ik me thuis voel. Om nog maar te zwijgen van de koninklijke bediening op restaurant als je een melkintolerantie hebt. 


(Mijn favoriet: Kopi, a travelers café)

6.       Gratis toegang tot het Art Institute op donderdagavond

Als inwoner mogen we het beste museum ter wereld op donderdagavond gratis bezoeken. Daar maak ik gretig gebruik van om de tijdelijke tentoonstellingen mee te pikken. René Magritte en James Ensor zijn achter de rug, Degas êst arrivé.



7.       Vriendelijke inwoners

Het schijnt eigen te zijn aan de Midwest, volgens de Amerikanen zelf. De inwoners zijn vriendelijk, gewoon en behulpzaam. Ik kan uiteraard niet vergelijken met de rest van de VS maar het wel beamen.

8.       De stokpaardjes en babygorilla in de gratis zoo

En ik kan het dan niet laten om ook naar de orchideeën in de serre te gaan kijken en over het natuurpad te wandelen langs de wilde prairiebloemen.  



9.       Het openbaar vervoer

Wie heeft er een auto nodig? Je staat alleen maar vast in het verkeer. Met de verhoogde trein geraak je ver (en onze rode lijn rijdt 24/24, elke 7 minuten). De bussen werken volgens hetzelfde principe. En de uitvinder van expressbussen krijgt een dike zoen van mij. Leve Google Maps om te vertellen welke trein en bus ik moet nemen, hoe laat en hoe lang het traject duurt.

10.   Fietsen op lakefronttrail

Dit 30 km lange pad loopt langs Lake Michigan van het noorden naar het zuiden. Op mooie dagen is het een snelweg voor fietsers, joggers, wandelaars en rolschaatsers. Je komt langs 26 stranden, verschillende haventjes, natuurreservaten en attracties. Wat ik het liefste doe, is het pad even verlaten, vertragen en genieten. En dan weer verder met de fiets…




Een jaar geleden had ik wat schrik om naar deze grootstad te verhuizen.
Terwijl het nu wel lijkt alsof we aan zee wonen (want zo voelt het om dicht bij het meer te wonen).


Wat vind jij leuk aan Chicago?

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Ik kijk uit naar je reactie