woensdag 26 augustus 2015

Uber plezier

Af en toe neem ik eens een Uber.
En meestal levert dat Uber plezier op.

Waarom? Wat is er dan verschillend aan een taxi?
Wel, je rijdt mee in de privé auto van iemand die meestal wat bijverdient met uberen. En bovendien komt er geen geld aan te pas. Afin, wel uiteraard, maar dat gebeurt allemaal automatisch via een geniale app. Zo lijkt het wel een beetje op ‘autostoppen’ (leuker woord dan liften, niet?).

Dus je komt op de achterbank terecht van iemands wagen. En dat levert Uber plezier op.

Dit is mijn top 5 Uberplezier:

n° 1 - de Chi-Peace dokter
Om 4u s’ochtends leer ik Peter kennen. Als hij me 45 minuten later afzet aan de luchthaven ken ik zijn hele verhaal (en hij mijn halve verhaal). Ik verschoot even toen mijn uber-chauffeur dokter in de criminologie en sociologie bleek te zijn. Waarom ubert hij dan? Om geld bij te verdienen voor zijn Chi-Peace project. Een project waarbij hij jongeren in gewelddadige buurten in Zuid-Chicago handvaten aanreikt om vredevoller door het leven te gaan.

n° 2 – de jongeman met zijn entertainment auto
Na een avond vol verrassingen een Uber vol verrassingen. Last minute werden we uitgenodigd een concert bij te wonen en daarvoor nog wat te gaan eten. Het werd laat op deze verrassende weekavond en we waren ver van huis. Behoorlijk moe en met lichte rugpijn (van het rechtstaan tijdens het concert en mijn nek uit te steken om iets te zien) zet ik me op de achterbank vol noppen. ‘Ik heb de massagestoel aangezet voor u’ vertelt de jongeheer ‘En je kan een film kijken als je wilt….’. Heerlijk! De noppen hebben dertig minuten lang mijn rug en nek gemasseerd.

n° 3 – een Truck Ford T150, inclusief gezelschapsdame 
In hartje Chicago stopt zo’n reusachtige truck voor onze neus en er blijkt al een dame in te zitten. De chauffeur, ex-militair, bracht een vriendin mee en de twee kletsen rustig verder. We sturen verbaasd een berichtje naar de vrienden die we net bezochten en kregen het grappige ‘Zeg hem dat er iets mis is met zijn businessplan’ terug. De rit van 25 minuten bleek 15$ te kosten. Daar schiet inderdaad niet veel van over als je de autokosten en belastingen aftrekt en de winst dan nog door twee moet delen…

n° 4 - alle Toyota Prius chauffeurs
Omdat ze aan het milieu denken!

n° 5 – alle vrouwelijke chauffeurs
Omdat ze het heft/stuur in handen nemen!

Ik wil vragen naar jullie Uber-ervaring, maar dat zal wellicht beperkt zijn...


(Ik werd niet uitgenodigd door deze bedrijven om over hen te schrijven en ontving ook geen vergoeding.)

6 opmerkingen:

  1. Installeer zeker ook de LYFT app ... de chauffeurs zijn er beter verzekerd en krijgen een hoger loon ... voor de consument blijven de prijzen even laag :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goeie tip! Heb ik nog niet gedaan, maar n°2 heeft ons wel uitgelegd hoe Lyft werk :-)

      Verwijderen
  2. Die Ford was een F-150; ook al zo 1'tje gehad in Tampa (Florida), een professionele sportvisser die Uber't voor fun op zijn vrije dagen.
    B!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Juist, ik en autonummers. Ik heb de F500 naar F150 veranderd in de tekst. Misschien dat deze chauffeur het ook wel gewoon voor de fun deed? Hoewel hij toch wat aan het vloeken was op het verkeer ;-)

      Verwijderen
  3. Leuk! Hier geen Uber-ervaringen, maar een taxi heb ik ook nooit nodig. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee, ik geloof ook niet dat ik al ooit een taxi in België genomen heb. Hier gaat het soms niet anders, en duur is het al helemaal niet. Het is wel een beetje wennen vooraleer het uberhaupt in je opkomt dat je ook nog een uber of taxi kan nemen, maar ondertussen ben ik daar al een beetje in ver-amerikaniseerd.

      Verwijderen

Ik kijk uit naar je reactie